دسته بندی ها

فقط کالاهای موجود
   

خرید پایه UCB1 فروش پایه UCB-1 یو سی بی وان هیبریدی

خرید پایه UCB1 فروش پایه UCB-1 یو سی بی وان هیبریدی

ابتدا باید بیان داشت که یو سی بی وان هیبریدی بین دو درخت خاص از دو گونه وحشی پسته Pistacia atlantica و Pistacia integerima است که بذر آن توسط دانشگاه دیویس کالیفرنیا تولید شده و هم اکنون به عنوان بهترین و پرمحصول ترین پایه پسته موجود در دنیا شناخته می شود. به همین منظور این تحقیق با هدف بررسی باید ها و نباید های کشت پسته UCB1 صورت گرفت. در تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که پسته UCB1 نسبت به پایه های دیگر در شرایط مطوب خوب دارای رشد بسیار بالایی بوده و در هر محیطی که این هیبرید به خوبی رشد کند احتمال آلودگی به قارچ و نماتد وجود دارد، که UCB1 بسیار به بیماری ها مقاوم می باشد.

 

تاثیر عالی نهال پسته UCB-1 بر محصول دهی بالا و سود بیشتر

در طی آزمایشات انجام شده بر روی پایه های مختلف پسته و نتایج تجزیه و تحلیل عملکرد، تعداد خوشه در هر درخت، تعداد دانه پسته در هر خوشه و اندازه دانه ها نشان داده شد که عملکرد و بازدهی محصول در پایه UCB 1  نسبت به سایر پسته ها بهتر است، زیرا این پایه تعداد خوشه های زیادتری در هر درخت نسبت به سایر پایه ها تولید کرده و سود بیشتری را بدنبال دارد که این هدف و خواسته تمام کشاورزان است.

خرید یو سی بی وان ucb-1 در نهالیاب

 

روش تولید نهال هیبریدی، روشی کاملا سالم و علمی

برای تولید نهال هیبریدی از روش کاملا علمی و سالم کشت بافت استفاده می شود که در آن هیچ گونه دستکاری ژنتیکی در درخت و محصول آن صورت نمی گیرد در نتیجه این روش به هیچ عنوان کشاورزی ارگانیک را نقض نمی کند بلکه تنها خصوصیات و مقاومت درختان را نسبت به گونه های عادی افزایش می دهد.

 

قدرت رشد بسیار بالا و امکان پیوند زدن تا 1 سال بعد از کاشت 

این نهال ها دارای رشد بسیار بالایی بوده و پس از یکسال و حداکثر دو سال (در شرایط نامناسب) قابلیت پیوند خوردن پیدا می کنند، در صورتی که در نهال های معمولی این زمان به بالای سه الی چهار سال افزایش می یابد و پس از آن می توان به نهال پیوند زد، در نتیجه استفاده از پایه های هیبریدی پسته سرعت برداشت اقتصادی را افزایش می دهد و باغ چند سال زودتر از شرایط عادی به ثمر دهی خواهد رسید.

 

پایه UCB-1، مقاوم ترین پایه پسته در برابر بیماری های رایج مانند گموز و ورتیسیلیوم

بیماری های قارچی گموز و ورتیسیلیوم از رایج ترین بیماری ها در مناطق پسته کاری در ایران و سایر نقاط دنیا می باشد که درختان را درگیر می کنند، هر ساله تعداد زیادی از درختان در اثر این بیماری از دست می رود و خسارت زیادی به باغ وارد می شودپایه های مختلف پسته از جمله پایه های بذری نسبت به این بیماری ها بسیار آسیب پذیر هستند. نهال های هیبریدی UCB-1 نسبت به این بیماری ها بسیار مقاوم هستند و عاری از هر گونه بیماری می باشند که این خبر خوبی برای کشاورزی و اقتصاد است.

 

شرایط مناسب آب و هوایی جهت کاشت نهال پسته هیبریدی

برای کاشت نهال پسته هیبریدی باید بعضی نکات را رعایت کنید:

زمستان 700 :  الی 1000 ساعت دمای زیر 7 درجه سانتی گراد را دارا باشد تا نیاز سرمایی درخت برطرف شود.

بهار:  بالا نبودن رطوبت به دلیل جلوگیری از گردافشانی (بارندگی پیاپی نیز باعث جلوگیری از گردافشانی می شود)، کاهش دمای ناگهانی (دمای زیر صفر) باعث سرمازدگی جوانه های تازه رویشی می شود.

تابستانحداکثر دمای قابل تحمل 45-40 درجه سانتی گراد.

 

شرایط مناسب آب و خاک جهت کاشت نهال پسته هیبریدی

نهال پسته هیبریدی یک گیاه سازگار با انواع شرایط آب و هوایی است اما موقع کاشت باید به نکات ضروری توجه داشته باشید:

آباین گیاه تا Ec حدود 3000 بیشترین رشد را خواهد داشت و حداکثر تا شوری (Ec) 7000 را تحمل خواهد کرد.

خاک: بهترین بافت برای کاشت نهال شن و ماسه مخلوط

 

ابعاد کاشت نهال پسته هیبریدی (UCB-1):

 حداقل فاصله کاشت هر نهال با نهال بعدی 4 متر و فاصله ردیف ها 6 متر و تعداد استاندارد نهال قابل کشت در هر هکتار 400 اصله در هر هکتار است.

 

توسعه کشت پایهUCB-1  در ایران

چند سالی است که پایه‌های بذری و یا رویشی UCB-1 با نام پایه آمریکایی و با برندهای مختلف به عنوان پایه جدید به صنعت باغبانی پسته ایران معرفی و مورد استفاده قرار گرفته‌است. تجربه‌های اولیه موید رشد به نسبه مناسب این پایه می‌باشد، به‌طوری‌که بخش عمده پایه‌های بذری UCB-1 کشت شده در سال اول قابل پیوند بوده‌اند. به‌عبارتی، حداقل دو سال از نظر رشدی نسبت به پایه‌های بومی رایج در ایران زودتر قابل پیوند است. البته رشد پایه‌های کشت بافتی UCB-1 به مراتب کمتر از  پایه‌های بذری آن می‌باشد. علی‌رغم رشد مناسب این پایه در برخی مناطق، خسارت سرمازدگی آن به وفور مشاهده می‌شود. نهال‌های غیر پیوندی دچار خشکیدگی کلی و یا جزئی شده‌اند که علت آن فعالیت رشدی این پایه تا اواخر پاییز و رکود دیر هنگام آن می‌باشد. در پایه‌های پیوند شده نیز ترک‌خردگی و سیاه‌شدن پوست پایه اولین علائم مشاهده شده می‌باشد.

 

مزیت های پایه UCB-1:

  1. افزایش عملکرد در واحد سطح در مقایسه با پایه‌های اهلی
  2. کاهش دوره نونهالی و در نتیجه باردهی اقتصادی سریع‌تر
  3. مقاومت به بیماری‌های گیاهی ( نماتد ، آرمیلاریا، فیتوفترا (گموز) و سایر بیماری‌های گیاهی)

 مشکلات  اصلی توسعه پایه UCB-1:

  1. حساسیت به سرما
  2. عدم شناخت از واکنش ارقام ایرانی با این پایه (ستینگ بین پایه و پیوندک)
  3. عدم شناخت از نیاز آبی و شرایط خاکی مناسب برای این پایه
  4. عدم شناخت از مقاوت این پایه نسبت به شوری.

 

اندازه و سایز درختان پسته هیبریدی

پایه پسته ucb1 رشد بسیار زیادی دارد که می‌تواند مدیریت و برداشت آن‌ها را دشوار کند. کشاورزان معمولاً در ایران طبق سایز درختان بومی خود، فاصله کمتری را برای کاشت نهال‌‌ها در نظر می‌گیرند.

درصورتی‌که آن‌ها آگاهی لازم را در ارتباط با اصله کاشت درختان هیبریدی از یکدیگر نداشته باشند، بعد از رشد و بزرگ شدن آن‌ها دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

فاصله ردیف‌های کشت درختان پسته هیبریدی باید 6 الی 7 متر و فاصله درختان از یکدیگر 4 الی 5 متر در نظر گرفته شود.

خرید یو سی بی وان ucb-1 در نهالیاب

 

شرایط کاشت و نگهداری نهال پسته هیبریدی

  1. بهترین زمان کاشت نهال پسته هیبریدی باسن زیر یک سال اواخر اسفند تا اواخر خرداد ماه و اواخر شهریور تا اواخر مهر ماه می باشد ولیکن در صورت فراهم بودن آب در تمام فصول سال قابلیت کاشت این نهال وجود دارد.
  2.  بهتر است گلدان را توسط یک جسم تیز مانند تیغ موکت بری از کنار شکاف دهید تا گیاه و ریشه آن در زمان خروج از گلدان آسیب نبیند و سعی شود تا خاک داخل گلدان از هم پاشیده نشود در غیر این صورت از افراد متخصص در این امر کمک بگیرید.
  3. بهترین زمان کاهش ساعت ۳ عصر به بعد و یا صبح زود می باشد و بایستی بلافاصله هر نهال با حداقل ده لیتر اب آبیاری شود اگر امکان آبیاری همان روز به طور کامل وجود دارد این آبیاری حتماً صورت گیرد.
  4. دور آبیاری ایده آل برای سال اول در خاکهای سبک چهار روز یکبار و در خاکهای سنگین هر هفته یکبار می باشد.
  5. برای کاشت نهال ابتدا گودالی به طول و عرض و عمق ۵۰ سانتیمتر حفر گردد و سپس خاک داخل گودال با دو کیلوگرم کود مخصوص مخلوط گردد در مرحله بعد دو سوم از گودال را با مخلوط خاک و کود پر نمایید و نهالی را که از گلدان در آورده اید داخل گودال قرار داده و اطراف آن را نیز با مخلوط خاک و کود پرنمایید توصیه می‌شود ۵ سانتی‌متر بالایی گودال با ماسه بادآورده شیرین پر گردد.
     
  6.  به هیچ عنوان از کود یا محلول دیگر تقویتی در سال اول استفاده نگردد و در صورت نیاز به رشد بیشتر می توانید با کارشناسان نهالیاب تماس بگیرید.

 

 

آیا نهال های هیبریدی پسته با شرایط ایران سازگاری دارند؟
همان طور که گفتیم نهال هیبریدی پسته از پایه آتلانتیکا بوده که همان بنه ایرانی است پس به خوبی با شرایط آب و هوایی ایران سازگاری دارد و بهترین زمان کاشت برای سازگاری بیشتر این نهال در بازه های زمانی زیر است: زمان اول برای کاشت: اواسط اسفند ماه تا اواسط خرداد ماه. زمان دوم برای کاشت: اواسط شهریور ماه تا اواسط مهر ماه.  بهترین زمان کشت در میان دو مورد بالا فصل بهار است زیرا در این دوره زمانی نهال فرصت کافی برای رشد و مقاوم سازی در برابر شرایط نامساعد محیطی پیدا کرده و سازگاری آن افزایش می یابد.
تعداد بازدید: 68